ADDITIV OG SUBTRAKTIV FARVEBLANDING

SUBTRAKTIV FARVEBLANDING

subtractive color mix

SUBTRAKTIV FARVEBLANDING

Når man farver hår og arbejder med farvepigmenter bør man også kende til reglerne for subtraktiv farveblanding. Subtraktiv farveblanding betyder, at man begrænser lyset ved at tilføje mere farve og dermed skaber mørkere farver.

Jo mere farve man tilføjer eller blander, jo mindre lys kan reflekteres, jo mørkere bliver farven og jo mindre lysstyrke har den.

slider cyan magenta blue

CYAN + MAGENTA = BLÅ

En blanding af cyan og magenta vil generere blå.

slider yellow magenta red

GUL + MAGENTA = RØD

En blanding af gul + magenta vil generere rød.

slider yellow cyan green

GUL + CYAN = GRØN

En blanding af gul + cyan vil generere grøn.

slider mixture

BLANDING

En blanding af alle farver vil generere mørkebrun/sort.

ADDITIV FARVEBLANDING

additive color mix

ADDITIV FARVEBLANDING

Når man arbejder med farvet lys bruger vi reglerne for additiv farveblanding til også at skabe lysere farver. Man kan også synliggøre lyse farver gennem et filter.

Eksempel:
rødt lys + grøn = gul
grøn + blå = cyan
blå + rød = magenta

I ØVRIGT

I det daglige arbejde i salonen bruger vi ikke termerne magenta og cyan, men rød, gul og blå.

OBJEKT I ET ANDET LYS

Kunstigt lys kan ikke altid yde rent hvidt lys, da det indeholder visse bølgelængder. Lys i forskellige farver kan have indflydelse på hvordan vi opfatter farven på et objekt. Det blålige lys fra et lysstofrør kan bevirke at en lys hårfarve ser askefarvet ud, mens den samme farve kan fremstå mere gylden i det gullige lys fra en elektrisk pære.

I salonen betyder det, at en korrekt vurdering af hårfarven altid bør foretages i lyset fra specielle lysterapilamper eller i direkte dagslys, da kunstigt lys kan bevirke at farven opfattes anderledes. Lys i forskellige farver får håret til at se anderledes ud i salonen. Når kunden kommer hjem vil lyset også være et andet.

HÅR I SITUATIONER MED FORSKELLIGE LYS

Det første billede viser hårfarven i blåt lys, det andet billede i gult lys og det sidste billede i rødt lys.

hair in different light situations

I ØVRIGT

Det var Sir Isaac Newton, der først opdagede, i 1666, at farver er til stede i hvidt lys.

Lær mere om farveteori her.

You have successfully withdrawn from the Google Analytics measurement process.
Page Top